augusztus 18, 2018

Széttörve || Split (2016)

A kép forrása: GazeteBilkent

Már nagyon régóta terveztük párommal, hogy megnézzük ezt a filmet, és tegnap este végre eljött az idő, így gyorsan meg is írom róla az ajánlást, amíg még van rá időm. Nagyon szeretjük a horrorokat, így várható volt, hogy ez a -besorolása szerint- thriller, pszichológiai horror is a palettára kerül - ráadásul jómagam jobban szeretem az ilyen stílusú horrorokat, mint a belsőségektől fröcsögőket.

A történet nagyvonalakban egy férfiról szól, Kevin Wendell Crumbról (James McAvoy), akinek disszociatív identitászavara, vagy másnéven multiplex személyiségzavara van. Az orvosa, Dr. Fletcher (Betty Buckley), által ismert 23 személyiséggel rendelkezik, de Kevin személyiségei állítják, hogy van egy veszélyes huszonnegyedik is - ám ezt nemhogy a doktornő, de még a személyiségek közül sem hiszi el mindenki.
Kevin, illetve Dennis, a történet elején elrabol három fiatal lányt, fogva tartja, de alapvetően nem bántja őket, csak várja velük a "nagy napot". Közben szinte napi szinten jár beszélgetésre Dr. Fletcherhez, mert valamelyik személyiség rendszeresen s.o.s. segítséget kér tőle, ám mire elmegy személyesen, egy személyiség mindent tagad, és váltig állítja, hogy jól van, minden rendben. Az idő pedig telik.

A történetről többet nem mondanék. Rendkívül érdekes volt egy ilyen pszichiátriai betegséggel találkozni. Bevallom, én először simán azt hittem, hogy skizofrén a főszereplő, amíg csak annyit tudtam, hogy valami tudathasadásos téma lesz. Azonban hamar megtanultam a filmből (illetve némi utánaolvasgatás során), hogy milyen tudatlan is voltam, hiszen a skizofrénia, és ez a disszociatív identitászavar messze mást jelent. A disszociatív identitászavarban szenvedőknek van betegségtudatuk, tudják, hogy több alter személyiség van jelen, lehetnek olyan alter személyiségek, akik képesek egymással kommunikálni, de lehetnek olyanok is, akik nem. A filmben elmondja Dr. Fletcher, hogy bizonyos nézetek szerint, más fizikai és szellemi adottságokkal rendelkezhetnek egy azon testen belül: az egyik alter személyiség lehet cukorbeteg, a másik lehet végtelenül erős, a harmadik lehet még gyerek - ám erről megoszlik a szakemberek véleménye. 

A filmben végig jelen van egyfajta feszültség - bár nem is a feszültség a jó szó erre. Nem a klasszikus értelemben vett horrorfilmes feszültségre kell gondolni. Egyszerűen hátborzongató, hogy ilyen megtörténhet, és nemcsak megtörténhet, hanem ilyen tényleg megtörténik - oké, nyilván a 23-24 személyiség az kicsit túllő a szeren, de attól még simán élnek a világon olyan emberek, akik 10 alatti, de akkor is több alter személyiséggel rendelkeznek. És ez az, ami libabőröz és mélyen elgondolkodtat. Elgondolkodtat arról, hogy mennyire ismeretlen számunkra még mindig az emberi agy, hogy mennyi mindenre képes, hogy mennyi minden rejlhet (ezt biztos nem így mondják, elnézést) még az ismeretlen tudattalanban. Ez egyszerűen csodálatos, és egyúttal borzasztó ijesztő is.

Egyébként James McAvoy rendkívül jól játszik szerintem. A doktornőt alakító Betty Buckley-ra sem lehet panasz, és tulajdonképpen nekem a három lánnyal sem volt gondom, bár főként egynek kellett igazán alakítania, Casey-nek, azaz Anya Taylor-Joynak. Kicsit mondjuk Kristen Stewart bambaságára emlékeztetett, de csak, mert undok vagyok. 😅 Valószínűleg ilyen esetben én is csak bambán, tágra nyílt szemekkel néznék, és közben belül összetojnám magam. Mindeközben meg nagyon okos volt, és jól átjött a játéka, szóval nem áll szándékomban leszólni, tényleg.

Összességében egy remek film volt. Ha szeretitek az ilyen pszichohorrorokat, akkor kötelező szerintem - még ha nem is az a klasszikus "összecsinálom magam a félelemtől" típusú. Elképzelhetőnek tartom, hogy idővel majd újra megnézem, de az is tuti, hogy előtte sort kerítek a közeljövőben az "előzményre" is. Sajnos csak utólag tudtam meg ugyanis, hogy ez kapcsolódik a 2000-ben készült Bruce Willis filmhez, A sebezhetetlenhez (és 2019 januárjában jön a Glass, ami pedig a folytatás). Szóval, ha azt nem láttátok, és érdekel a film, célszerű előbb A sebezhetetlent megnézni. Én anélkül is élveztem nagyon, de több vélemény szerint még jobb az élmény, ha ismered azt a filmet is.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Copyright © 2018-2020 amateur but happy || Működteti a Blogger.